Att cykla är att resa, och den här artikeln tar dig bakåt i tiden. En tidsresa genom att “cykla bakåt”.

Pionjärerna bakom cykeln

Fordonet cykeln kan man läsa om i de flesta uppslagsverk. Konsensus råder om att velocipeden uppfanns i början av 1860-talet av Pierre & Ernest Michaux. På den tiden var framhjulet extremt stort, det var inte ovanligt med en diameter på 1,5 meter. I förhållande till bakhjulet (som var litet) formade det en ostabil konstruktion som inte kunde cyklas där det var backar eller för den delen ojämn mark. Risken att slå sig ordentligt var stor om man ramlade ner från sadeln (som satt i höjd med framhjulet). Idag används dessa tidiga velocipeder uteslutande på cirkus för att roa människor, och då främst barn.

Säkerhetscykeln

J.K Starley gillade inte den otrygga velocipeden och beslöt sig för att designa den så kallade säkerhetscykeln som påminner väldigt mycket om dagens cyklar. Däcken var proportionerliga och ramkonstruktionen var enhetlig. John Boyd Dunlop beslöt sig 1888 för att anpassa de sedan tidigare uppfunna gummidäcken till ett lämpligt format. Och så var den moderna cykeln född.

1899 fanns i USA över 300 cykelfabriker som tillsammans konstruerade omkring en miljon cyklar till kunder. Efterfrågan var stor i takt med att cyklismens fördelar påtalades. De första reklamaffischerna som tillverkades i stor skala marknadsförde just cyklar. Cyklismen beredde även väg för bilismen på sina håll där vägar upprustades i takt med att diverse cykelklubbar önskade det. Idag är läget annorlunda då cykelvägar ofta är underordnade bilvägar, även om ett trendbrott kan anas inom en snar framtid.

Vi cyklar än

Trots att cykeln funnits sedan mer än 150 år tillbaka så använder vi oss fortfarande av den. Det satsas stort på komforten, det vill säga att man sitter bekvämt, men mest på säkerheten. Sverige är dock inte lika stort som cykelland såsom Danmark och Holland är, för att bara nämna några exempel.