Träning

Cykelträning – På din nivå

Cykling kan minst sagt ske på olika nivåer. En del ser det som ett träningspass när de lugnt och behagligt cyklar till skogen en timme och njuter av tystnaden och lugnet. Andra vill sätta musklerna på prov och vara helt utpumpad när man till slut rullar hemåt. Det gäller alltså att hitta rätt nivå. Samtidigt krävs inte mycket för att utmana sig själv och göra cyklingen både roligare och till en mer effektiv träning.

Pedalerna

Du behöver inte ha en racercykel för att träna cykling. Men det finns detaljer som gör det betydligt enklare att hålla igång träningen. En punkt är clipspedaler och cykelskor. Det skapar en tydlig känsla av att ”vara ett” med cykeln. Dessutom får du betydligt mer kraft genom att lårmusklerna och höftböjaren kan vara med på ett helt annat sätt.

Sadel och cykelbyxor

Stor och bred sadel kan vara bekvämt när man ute på söndagsutflykten. Men vid träning bör sadeln vara smalare och cykelbyxorna på. Efter någon timme på cykeln kan det annars både skava och göra ont i baken. Ett par cykelbyxor är billiga att köpa in och minskar risken för smärta betydligt – något som annars kan sätta stopp för träningen.

Sätt mål – och upptäck nya vägar

Precis som med all träning är det viktigt att sätta upp mål. Det kan exempelvis vara att du cyklar exakt samma sträcka varje gång med målet att klara en viss tidsgräns inom en månad. Andra kanske inspireras av att ta fram kartan och rita upp vägar man aldrig cyklat på tidigare. Oavsett finns en fördel att ha ett tydligt mål.

Gå med i en klubb

Sök upp lokala cykelklubbar och kolla vad de har för verksamhet. I vissa fall är det enbart träning på elitnivå som sker men många har även klassisk motionsträning. Ett alternativ kan vara att träna spinning hos Friskis & Svettis eller liknande träningsställen. Detta inte minst under vinterhalvåret då cyklingen annars ligger på is.

Friskis & Svettis anordnar även (på flera orter i landet) Cykelvasan på spinningcykel. Cyklingen sker då samtidigt som klassiska tävlingen genomförs. Detta framför TV-skärmar som visar själva loppet.

Anmäl dig till motionslopp

Det finns motionslopp över hela landet och för många är en anmälan till ett av dessa lopp vad som krävs för att komma igång med regelbunden träning. Du har då ett tydligt mål som du strävar mot och troligtvis även vänner som har samma mål. Vi rekommenderar Cykelvasan som är en fantastisk upplevelse för alla som älskar cykelcross och mountainbike. Men självklart finns även andra stora evenemang.

Uppvarvning och Nedvarvning

Börja alltid med uppvärmning för att därigenom minska risken för skador. Detta är något som många motionärer slarvar med då man inte anser sig träna speciellt hårt. Men samtidigt är det allt för många motionärer som helt i onödan skadar sig när de tar i mer än vad de borde. Uppvärmning och stretchning bör alltid vara en del av träningen.